TINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN ANDA! Nadi ILmu Amalan Membaca

Monday, June 22, 2009

** `KACANG SOYA~




 


Kacang soya semakin popular di kalangan pengamal makanan sihat sama ada dr Barat atau Timur.

Nk tau tak?, Antara kelebihan kacang soya ialah:

1. Ia merupakan makanan seimbang yg sgt baik dan lebih murah drpd daging, susu atau telur.
2. Ia mengandungi 50% protein bg setiap 100 g kacang soya, merupakan dua kali lebih kacang
tanah, 11 kali lebih drpd susu, dan tiga kali lebih drpd telur.
3. Ia kaya dgn bahan mineral seperti Kalsium, Sodium, Manganese, Magnesium, Iron, dan
Fosforus.
4. Ia juga kaya dgn Vitamin A, B, C, D serta Lesitin.
5. Ia blh dijadikan bahan pengganti susu bg bayi yg mempunyai alahan terhadap susu lembu.
6. Protein soya blh mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung.
7. Ia mudah dicerna dan mengandungi semua Asid Amino yg diperlukan utk membina dan
membaiki tisu badan yg rosak serta membekalkan tenaga.
8. Ia sgt baik sebagai bahan bagi hidangan vegetarian.
9. Ia mempunyai kadar lemak yg rendah dan kaya dgn protein, sesuai utk pesakit jantung dan
kencing manis.


Kesimpulannya, kacang soya sgt selamat, murah, berzat, dan sesuai bagi semua lapisan umur.






   Nukilan;

** `ANGKAT KAKI!~



 



Pasir jerlus sgt berbahaya dan dpt menyedut mangsa, termasuklah manusia ke dalamnya sehingga menyebabkan kematian. Namun begitu, sekiranya anda tidak sengaja terpijak pasir jerlus dan 'tersedut' ke dalamnya, jangan panik! Utk menyelamatkan diri, jgn meronta, sebaliknya angkatkan kaki anda perlahan2 dan baring secara terlentang. Dgn demikian anda tidak akn tenggelam ke dlm pasir maut itu!..
Berhati2 ya...;)..






   Nukilan;

** `PROOOOOTT...OOPPPSS...;p..~



 


Kita sedia maklum angkasawan terapung-apung di dlm pesawat mereka semasa berada di angkasa lepas. Tahukah anda, sebelum menaiki pesawat utk berlepas ke angkasa, mereka dilarang drpd memakan kacang, utk mengelakkan mereka drpd 'terkentut' kerana angin yg dilepaskan itu dapat merosakkan pakaian angkasa yg mereka pakai.
Alo lo lo..... gtu rupanye...







   Nukilan;

** `BERHENTI MENANGIS!~



Biasanya mata kita akan terasa pedih, atau berair setiap kali kita mengupas bawang merah. Ha, utk mengelakkan drpd 'menangis', apa yg perlu anda lakukan ialah membasuh dahulu bawang itu dgn air, ataupun kunyah shj gula getah (chewing gum) semasa mengupasnya. Cuba le...:)..








   Nukilan;

Friday, June 19, 2009

** `ORG BERBAHAYA YG BERBAHAYA...~



 


Bahaya jika seseorang merasa dirinya yang paling baik,
kerana semua orang akan dianggap jahat.

Bahaya jika seseorang merasa dirinya yang paling pintar,
kerana semua orang akan dianggap bodoh.

Bahaya jika seseorang merasa dirinya yang paling suci,
kerana semua orang akan dianggap kotor.

Bahaya jika seseorang merasa dirinya yang paling kuat,
kerana semua orang akan dianggap lemah.

Bahaya jika seseorang merasa dirinya yang paling kaya,
kerana semua orang akan dianggap miskin.

Paling berbahaya adalah,orang seperti itu yang merasa dirinya paling tidak berbahaya,
kerana semua orang akan dianggap membahayakannya...






   Nukilan;

** `MAKSUD PENAMPAR~





Ada seorang pemuda yang telah lama mengaji ilmu di luar negeri kembali ke tanah air.

Sesampainya dirumah dia meminta kepada orang tuanya untuk mencari seorang guru agama, kiai atau siapapun yang boleh menjawab 3 pertanyaannya. Setelah menanyakan kepada orang ramai, akhirnya orang tua pemuda itu berjaya mendapatkan seorang kyai di kampungnya itu. Mereka berdua pun berdialog ...


Pemuda: Saudara ini siapa? Dan bolehkah menjawab pertanyaan-pertanyaan saya nanti?.


Kyai: Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.


Pemuda: Anda yakin? Sedangkan para sarjana dan banyak orang pintar yang saya temui tidak mampu menjawab pertanyaan saya.


Kyai: Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya, insya-allah.


Pemuda: Saya punya 3 pertanyaan ...
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukkan wujud Tuhan kepada saya.
2. Apakah yang dinamakan takdir
3. Kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?.


Tiba-tiba Kyai tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras. Pemuda (sambil menahan sakit) : Kenapa marah kepada saya?!!


Kyai: Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya tadi.


Pemuda: Saya sungguh-sungguh tidak faham, tolong jelaskan.


Kyai: Bagaimana rasanya tamparan saya?


Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit!


Kyai: Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?


Pemuda: Ya


Kyai: Tunjukan pada saya wujud sakit itu!


Pemuda: Saya ... hmmm, saya tak boleh.


Kyai: Itulah jawapan pertanyaan pertama: kita semua merasakan keberadaan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.


Kyai: Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?


Pemuda: Tidak


Kyai: Apakah pernah terpikir oleh anda akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?


Pemuda: Tidak...


Kyai: Itulah yang dinamakan Takdir


Kyai: Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?


Pemuda: Kulit.


Kyai: Terbuat dari apa pipi anda?


Pemuda: Kulit.


Kyai: Bagaimana rasanya tamparan saya?


Pemuda: Sakit.


Kyai: Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat mengazabkan untuk syaitan laknatullah.



Wallahualam.






   Nukilan;

** `SYUKUR DGN HATI, DGN LISAN...~






Org beriman ketika mendapat pelbagai kenikmatan dia bersyukur pada Allah yg mengurniakan nikmat itu.Bersyukur bermaksud memuji Allah yg memberi pelbagai kenikmatan dan kebaikan, termasuk rezeki makanan dan minuman yg diambil setiap hari.


Tetapi sekadar memuji Allah menerusi lisan, belum memadai. Ramai juga yg memuji Allah dgn lidah hanya ketika mendapat nikmat. Malangnya, pada masa yg sama masih bergelumang dalam kemaksiatan.


Drpd Anas bin Malik, katanya, Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud: "Sesungguhnya Allah sangat suka kepada hamba-Nya yg mengucapkan tahmid (Alhamdulillah) slps makan dan minum." (Riwayat Muslim)


Syukur mempunyai syaratnya iaitu:
1. Mengakui nikmat itu dgn hati.
2. Mengucapkan dgn lisan iaitu mengucapkan Alhamdulillah.
3. Menggunakan nikmat itu utk melaksanakan ketaatan kpd Allah.

Yg jelas, syukur itu berkaitan dgn hati, lisan dan anggota badan. Segala nikmat itu dtgnya drpd Allah, bukan drpd yg lain. Oleh itu, gunakan nikmat allah ke jln yg diredhai-Nya, bukan utk perkara yg mendatangkan kemurkaan-Nya.






   Nukilan;

** `FIUHHH LAGI...~

--

--

--

--

--


Akhirnye...siap jgk scan.. Sempat tulis 1 cite.. Pnye la lama nk tnggu. Mata pn dh rabak ni...
Mcm nie......





Ok lah... Gd night...

Assalamualaikum...:)..






   Nukilan;

Thursday, June 18, 2009

** `NIGHT ZOO...~




Sunday - Mei 31, 2009

Ari ni kakak ajak 1 family gi jln2.. Lgpun abg ipar ada program Jambori kat Melaka. So, nk bawa ayah ibu skali tp ayah ibu x nak. Ayah cakap, ayah ibu dah tua..x larat nk jln2 lama2. Ayah ibu nk rehat je kat rumah n suruh ktorg je yg gi. So ptg tu ktorg pun gerak. Nmpk ibu lambai tgn kat ktorg.. Wawa b'ia2 nk naik kereta Umy. Bila tnye wawa nk naik kete yg mana 1?, "Wawa nk naik kete hitam..". Ble tnye blk, kete hitam?..kete sape?, "Kete abg acik Ayu.."...:)..
Gi 2 kete. Kete kakak n Umy. Masuk je kete jap je Wawa malu2 lps tu bcakaap x henti..x lama lps tu Wawa trs tido. Lama Wawa tido. Nyenyak btl dia baring telentang kat sit blakang. Smpai Melaka Isma lapar nk mkn. Umy bawa gi kedai mkn. Smpai sana Wawa x bgn. So kakak n yg lain je yg trn mkn. Umy gi cr surau. Lps tu, smbl tggu yg lain2 mkn Ayu n Umy tggu dlm kete je teman Wawa tido.

Then, ktorg gerak gi kem Jambori. Nk masuk kat kem kena lalu jln kecik n jln tu rendah drpd jln besar. Bila Umy masuk je simpang tu Wawa t'golek tp x kuat. Nasib baik Umy drive slow. Ble tnye Wawa sakit x, dia geleng n trs baring smla n smbung tido. Klakar tgk gelagat dia yg mamai tu...:p.. Smpai sana kejut Wawa ssh nk bgn. Abg ipar jengah kat kete br Wawa bgn. Bgn2 je trs ckp "Wawa nk lari." Sume yg ada kat situ tgelak... Abg ipar bawa masuk kem, jln tgk sume skuad dr sume negeri. Skuad pengakap dr Indonesia pn ada. Umy sakat Wawa, "Wawa kate td nk lari?..." Malu2 dia kena sapa.. tp lps tu muka deeekk je, trs jln pimpin tgn dgn Umy. Sikit2 nk dgn Umy. Suka btl dia dgn Umy. Bak kata dia, "Abg acik Ayu.."..ahaks...

Dok kat kem tu tau2 dh mlm. Abg ipar ajk mkn. Sbnarnye x selera tp dh sume ajk mkn.. Tgk yg lain selera je... Lg2 Wawa. mmm lapar la tu..



Spnjang kat kem Wawa dok ngendeng dgn Umy je. Lps mkn nk bsh tgn pn dgn Umy. Suka dia bila Umy dukung smbil bshkan tgn dia sbb lantai basah n lecak sikit. Bse la kat kem..

Lps mkn, kami sume gerak balik. Tp yg kanak2 Ribena (yg bkenaan) msh xpuas jln. Mlm pn msh awal so kakak cadang nk bawa gi somewhere gi ceriakan diorg.. nk gi night zoo. Tgk2 Zoo bukak. Mmg rezeki kanak2 riang neh..



Alahai si botak... bdn je kecik tp xblh panas sikit. Tido klu x pekena air-cond x blh... Tahan nangis tgh2 mlm dr kul 2 smpai 6 pg panas pnyr psl. Acik Ayu die xsenang tido tgk anak acik ni alaahai... Ibu die dh pening x cukup tido. Begilir pujuk dia tp x nk senyap jgk. Bila bukak tingkak bilik bg angin sejuk masuk, br la diam. Merengek pn dh x lg. Bila baringkan trs tido. Smpai ayah suruh tukarkan nama dia Arif Aiman kpd nama lain. Bila tnya ayah nk bg nama apa, ayah cakap.. Kutub Aiman, sbb Aiman suka sejuk... :D.. Klaka la ayah ni. Ayah ibu smpai geleng kepala tgk gelagat Aiman. Aiman..Aiman...:)..


Time ni nk blk dh.. dok amik gmbr jap. Aiman x tgk kamera sbb time ni Aiman tgh nk capai tgn Umy tp x smpai.. Dia tarik baju Umy nk minta dukung tp bila Umy nk amik Ayu x bagi. hikhik.. saje je... Sbb Ayu nk dukung Aiman, si kecik botakk neh..hehe...

Lps amik gmbr ktorg pn kluar dr situ. Rupanya ktorg kluar plg lmbat saing dgn pekerja2 kat situ..hurmm.... On d way balik, Wawa x nk duduk, bdiri tegak je antra dua sit depan..diam je x becakap..mata pn x bkedip. Bila suruh duduk x duduk pn. Tetap tegak bdiri. Bila Umy suruh duduk barulah dia duduk. Tp tetap diam.. x kepoh mcm waktu siang masa mula2 gerak gi Melaka. Nmpk gaya dia penat bjalan.. mata pun kuyu..antra nmpk x nmpk je... Ayu suruh dia baring sbb tgk mata dia pn dh nmpk dia ngntuk.. tp dia jwb, "Abg acik Ayu x tido?".. Tgelak Umy dgr dia ckp mcm tu.. Umy plk pujuk Wawa srh tido tp Wawa ckp "Wawa nk tido dgn abg acik Ayu".. Lg skali ktorg tgelak. Umy ckp Umy pn nk tido n Wawa pn tido jgk.. then barulah Wawa angguk. Tu pn dia tetap dok tegak jgk smpai la Umy baringkan dia, bg bntal peluk n selimutkan dia. Wawa main2 jari dia n x lama lps tu trs tido.
Mmg ktorg paksa jgk la Wawa tido sbb on d way blk tu ada accident ngeri.. 3 buah kete bdentum..teruk sgt.. smpai enjin kete tkeluar, kete remuk, n yg 1 lg tu t'humban kat curam. habis divider tcabut.. Xnk bg Wawa tgk sbb nnti dia ngigau.. Ingatkan Wawa je tido. Rupanya 'Abg acik Ayu' die pn tido jgk.. hmmm... Cian...penat la tu...

Nway, trma ksh byk2 ye My.. sudi layan karenah anak2 buah sy t'msk lah 2 org kanak2 Ribena tuh...:).. Diorg nmpak senang n selesa dgn awk.. Siap ngendeng2 lg.. lg2 Wawa.. Pantang nmpak hs U, msti nk amik, "Nk tepon Abg acik ayu" katanya...:)..
Best ari ni..






   Nukilan;

** `FIUHHH...~

Hmmm... Nmpknye komp ni dh berat la... Slow je x mcm slalu. Ada x de nk kena check folder2, mana yg x penting buang..then scan..




Msti lama ni.. Asalnya nk check mail... hmmm nth la... Ibu nk buat keje pn susah..
Emm tu je nk tulis sbenonye...hehe...






   Nukilan;

** `JALAN2...:)..~




U nk ucapkan terima kasih byk2 kat My sbb My sudi luangkan masa utk U gi bawa Tipah jln2.
Terima kasih jgk sbb sudi tolong U settlekan program U..
n senyuumm je spnjg ari layan karenah U n Tipah.
Tipah, thanks sgt..awk mmg sporting. Tp lain kali jgn jwb "tak kisah" lg k?..
Best sgt time ni.....
dpt luangkan masa dgn 2 org..antra org yg Ayu syg dlm diri Ayu...(*_^)..








   Nukilan;

** `JLN2 DGN TIPAH...~

Friday - Mei 22, 2009



Ari tu Tipah dtg rmh.. Dh lama xjmpa Tipah. Lgpun Tipah tgh cuti sem. Lame tggu Tipah tiba smpai ttido. Dh Asar br Tipah smpai. Lps borak2 ajak Tipah jln2 kat bndr Tangkak, tgk2 kain baju..mane tau Tipah bkenan, blh belikan buah tgn utk mak dia.. Ayu tnjukkan Tipah satu jubah n Tipah bkenan tp dua2 x dpt buy sbb x sntandby money...hakhak.. Niat pn nk bawa Tipah round je. Mklumlah, dh lama x jmpa. Itu pn skjap je coz dh ptg.

Dh lama x jmpa pnye psl, mlm tu kami tido lewat. Bcerita mcm2.. Sok pg mate msg2 kelat nk bukak.. Lps sarapan, crte2 lg...sok sek sok sek smpai ptg x abis2.. Dh tlanjur tgh ada program nk buat, gi bawa Tipah jln2. Jauh bawa Tipah jenjln sampai Muar, lps tu Gombak..smpai nk dekat Putrajaya. Padahal x prnah smpai situ pn. Nsb baik ada driver yg blh la dikatekan pakar. Itu pun t'pening2 jgk nk lalu jln mane satu... Blk rmh dh capek trs tido.

Soknye bawa Tipah gi jln2 Melaka. Byk tmpat kite gi tp x trasa masa cepat berlalu..tau2 dh mlm. Sdgkan ptg tu singgah masjid, lps solat msg2 nk tombang, penat rasa kaki..tp tetap semangat nk jln. Huhh...org lain yg dh lama xjumpa pon x mcm ni...:)..

Masuk ari Isnin...bawak lg Tipah gi jln. Kali ni smpai Nilai plk. Gerak ptg..mlm br gerak blk. Plan klu smpat nk gi pantai PD tp x kesampaian sbb dh mlm. Ingat nk singgah tido kat appartment adik tp adik ada meeting, lewat mlm kot baru abis. So mls nk tggu. Penat.. Penat semalam pnye semalam pn blm abis lg..

Ari selasa dh x larat nk gi jln. Dok hbiskan masa kat rmh je. Nk rehat hilangkn penat tp...mulut x rehat. Dok becaaakap x abis2. Ntah mcm mana t'fkr nk kluar plk ptg tu.. Tp x tau nk gi mana coz driver yg pakar dh x de. Gi keje. So fkr pnye fkr bawa la Tipah gi Tanjung.. jln2 tepi sungai besar je.. Nk bawa gi tgk 'sedare' (monyet2-bak kata umy...hehe..) dh lewat plk. takut smpai sana dh x de org. Lgpun monyet2 suka kerumun kat kereta mnta makan. Xbawa mkanan plk.. Lps slt, t'fkr nk jenguk kwn lama yg tgh pregnant. Apa kbr agknye dia... So ajak lah Tipah gi singgah rmh kwn tu. Tipah ok je. Asal tnya jwbnye, "tak kisah". Tnye la ape pun msti tu la jwpnnya. Smpai Ayu pesan ble dh ada ank nnti bg nama Aiman...

Mlm lps jmpa kwn tu bru la grk blk.....

Soknye ari Rabu dok rmh abiskan air liur lg.... Ptg br hntar Tipah balik rmh.
Pape pn Tipah, trma ksh byk2 coz byk tlg Ayu. D samping gi buat keje kite gi jln2 skali...ye x?.. sambil menyelam minum ayak...
Thanks teman Ayu... Ilalliqa~ :)..






   Nukilan;

** `KALAU BERJANJI~



Seorang sahabat, Abdullah bin Abu Khansa
menceritakan, dia pernah berjanji sst dgn
Rasulullah ( ketika itu Rasulullah
blm diangkat m'jadi nabi).
Dia berjanji utk menyerahkan sst barang kpd
Rasulullah di suatu tmpat dan pd waktu ttntu.
Namun malangnya Abdullah tlupa mengenai
janji pd hari itu. Hanya pd hari ketiga, baru
dia teringat mengenai janji yg dibuat lalu bergegas
ke tempat yg dijanjikan. Alangkah terkejutnya
dia apabila mendapati Rasulullah masih
menunggunya di situ.
Kata Rasulullah kepadanya,
"Wahai anak muda, engkau telah menyakiti
aku dgn janjimu kerana aku telah berada
di sini menunggumu sejak tiga hari yg lalu."
(Hadis Riwayat Abu Daud)








   Nukilan;




Related Posts with Thumbnails