Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
TINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN ANDA! Nadi ILmu Amalan Membaca

Saturday, November 28, 2009

** `FADHILAT QURBAN~




Fadhilat ibadah Qurban amat besar, antaranya:


1. Menambah amal kebajikan.

Sabda Rasullah SAW: "Qurban itu bagi tuannya dgn setiap bulunya adalah kebajikan". (Hadis riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

2. Sebagai penebus dosa.

Sabda Rasullah SAW kpd Sayyidatina Fatimah:"Hai Fatimah,berdirilah di sisi qurban mu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yg pertama itu pengampunan bagimu atas dosa2mu yg telah lalu". (Hadis riwayat al-Bazzar & Ibnu Hibban)

3. Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah.

Sabda Rasullah SAW: "Wahai manusia, sembelihlah qurban dgn mengharapkan pahala drp Allah dgn darahnya, bahwa sesungguhnya darah qurban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yg mulia di sisi Allah Azza Wajalla." (Hadis riwayat Thabrani)



Rasulullah SAW pernah bersabda: "Tiada dibuat oleh anak Adam pd Hari Raya Adha akan sesuatu amal yg lebih disukai oleh Allah Ta'ala drp menumpahkan darah (menyembelih qurban). Bahwa korban itu dtg pada hari kiamat dgn tunduk2nya, bulu2nya dan kuku2nya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yg mulia di sisi Allah sblm darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat qurban itu dgn hati yg bersih." (Hadith riwayat Tirmidzi)

4. Akan memperolehi kenderaan/tunggangan ketika meniti titian al-Sirat al-Mustaqim diakhirat kelak.

Sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: "Muliakanlah qurban kamu krn ia menjadi tunggangan kamu di titian pd hari kiamat.






   Nukilan;

** `PETUA MENCUCI HATI~

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah





Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.



1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"



2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur - Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.



3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.



4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.



5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.



6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)



7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya



8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa, terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.



9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).



10. Kekalkan wuduk.



11. Bersedekah.



12. Belanja orang makan.



13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat.



14. Berkawan dengan ulama.



15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).



16. Pesan pada orang, jadi baik.



17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang mengumpat.








   Nukilan;

Thursday, November 19, 2009

** `JEMPUTAN WALIMATUL URUS~
























Assalamualaikum semua...:)..

Yang dihormati,
         1) Ibu bapa kepada bakal pengantin perempuan:
                       Tuan Hj. Tomingan B. Hj. Kamaron
                                              &
                       Pn. hjh. Fijah@Faijah Bt. Hj. Jahari

         2) Ibu dan wakil kepada bakal pengantin lelaki:
                      Pn. Hjh. Aishah Bt. Hj. Ja'afer
                                          &
                     En. Saiful Karim B. Hj. Mansod (Abang)

Yang bakal meraikan hari perkahwinan anak mereka iaitu:
                      Nur Zahurahani Bt. Hj Tomingan
                                             &
                       Abdullah Umair B. Hj. Mansod

Dengan ini menjemput anda semua yg mengenali kami utk hadir ke majlis perkahwinan ini.
Kehadiran anda semua amatlah dihargai dan sudah pasti memeriahkan lagi majlis ini. Amin...

-------------------------------------------------------------------------

Keutamaan kepada semua sahabat SMIH dan yg mengenali saya,
anda semua dijemput utk menghadiri majlis perkahwinan saya ;
                              Nur Zahurahani Bt. Hj. Tomingan
                                      bersama pasangan saya
                                Abdullah Umair B. Hj. Mansod

Yang akn b'langsung:

                       pada : 5hb Disember 2009

           bertempat di : 1903 A, Kuaters Klinik Kesihatan Payamas,
                                 Jln. Payamas, 84900 Tangkak, Johor.

Anda boleh rujuk pelan lokasi di atas sebagai panduan ya.
Kehadiran anda semua amat saya hargai dan semestinya dapat
memeriahkan lagi majlis saya yg akn datang ini. Amin...
Terima kasih.

p/s: Minta sampaikan kepada kawan2 yang lain ye.
      Datanglah beramai-ramai..........
      TQ.....






   Nukilan;

Monday, November 16, 2009

** `WHAT???!!~



>

>

>

>

>


 
Baru2 ni ada dengar kat radio, seorg pemanggil kata pemandu wanita 100% lembap.
Fuhh... statement yg sgguh panas lg memanaskan..



Apa pendapat anda sekalian?...






   Nukilan;

Tuesday, November 10, 2009

** `PANDANGAN KETIGA~

Oleh: Ust Zaharuddin Abd Rahman




Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal.

Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, label melabel, tuduh menuduh, dan sesat menyesatkan. Sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia.

Padahal isu yang berbangkit kebanyakannya adalah isu yang bersifat zhonni atau yang menerima perbezaan takwilan dan pandangan. Tidak wajar dipergaduhkan dalam bentuk yang ekstrem dan keras. Memadailah untuk mengemukakan hujjah balas kepada apa yang dirasakan lemah, dan kemudian jika pihak di sebelah sana tidak dapat menerimanya, berlapang dadalah.

Selain itu, janganlah dengan mudah menggelarkan seseorang dengan gelaran Wahabi serta terkeluar dari kelompok ahli Sunnah wal Jamaah. Adalah tidak tepat untuk menuduh pandangan ijtihad selain mazhab Syafie adalah Wahhabi, kerana kebanyakkan pendapat yang lain yang diterima pakai oleh sebahagian kelompok di Malaysia (yang berlainan) sebenarnya bukanlah ijtihad Wahabi tetapi adalah dari kalangan mazhab-mazhab ahli sunnah yang lain seperti Hanbali, Maliki dan Hanafi.

Sebagai contoh:

tidak melakukan qunut Subuh adalah ijtihad mazhab Hanbali dan Hanafi,
menggoyangkan jari ketika Tashahhud solat adalah pandangan Maliki,
membolehkan memgang anjing tanpa samak adalah ijtihad Maliki,
tidak membaca basmalah dengan kuat di awal fatihah ketika solat Maghrib, Subuh dan Isyak adalah ijtihad Hanbali dan Maliki dan banyak lagi.
Isu-isu sebegini kerap disalah ertikan sehingga disenaraikan sebagai ciri pengikut Wahabi. Ini tidak benar sama sekali, malah Wahabi itu bukan sebuah mazhab Fiqh atau Aqidah serta tidak mempunyai takrifan yang khas di kalangan para ilmuan Islam sedunia.

Malah menurut sebahagian pandangan ulama antarabangsa, istilah itu dipelopori oleh musuh-musuh Islam dari kalangan bukan Islam, untuk memecah belahkan kesatuan umat Islam. Memang benar, terdapat ulama moden yang menggunakan istilah tersebut di dalam penulisan mereka, namun ia merujuk kepada pengikut aliran Muhammad Ab Wahab di Saudi suatu ketika dahulu, ia bukan sebuah mazhab yang khas.

Di sebelah pihak yang lain pula, jangan pula terlalu ringan lidah menggelar sesuatu amalan itu sebagai bid'ah, sesat, ahli bid'ah dan lain-lain gelaran yang menyakitkan telinga. Gunakan hikmah dalam nasihat, hujjah dan panduan, bukan hukuman dan kejian. Perlu disedari bahawa hujjah YANG DIYAKINI KITA SEBAGAI KUKUH tidak semestinya dinilai kukuh dan tepat oleh ilmuan lain berdasarkan dalil dan kaedah yang juga betul serta diterima dalam displin ilmu Fiqh atau Aqidah Islam.

Imam Muhammad Ibn Sirin berkata :

" Sesiapa yang tidak tidak mengkaji kepelbagaian pendapat fiqh, mereka sebenarnya belum pun dapat mencium bau Fiqh itu"

Bau Fiqh pun belum dapat, apatah lagi inti Fiqh itu sendiri. Banyak menuduh dan meggelar mungkin akan boleh memberikan indikasi bahawa mereka yang terlibat sebenarnya belum menghidu bau Fiqh. Belum masak dan matang dalam ilmu Fiqh.

BERLAPANG DADA, IKTIRAF USAHA & PANDANGAN



Imam Al-Awza'ie ketika ditanya berkenaan sama ada batal wudhu atau tidak bagi lelaki yang mencium isterinya menjawab :

Ertinya : Jika seseorang bertanya kepadaku, aku akan menjawab, batal dan perlu mengambil wudhu semula, namun sekiranya dia tidak mengambil wudhu, aku tidak akan mengutuknya ( Tartib At-Tamhid, 3/345 )

Imam Ahmad Bin Hanbal pula pernah ditanya sama ada sah solat yang menggunakan kulit musang. Jawabnya :

Ertinya : "JIka perbuatannya itu adalah hasil pemahamannya dari nas ((Apa-apa yang disamak maka telah menjadi suci )), lalu bolehlah solat di belakangnya"[1]

Maka ditanya : Adakah engkau juga melihatnya sebagai harus?

Imam Ahmad menjawab

لا , نحن لا نراه جائزا ولكن إذا كان هو يتأول فلا بأس أن يصلي خلفه

Ertinya: Tidak, kami tidak melihatnya harus, tetapi dia ingin menafsirkannya (menggunakan) nas itu, tiada masalah untuk solat di belakangnya.[2]

Al-Qaradawi menegaskan bahawa kewujudan dua pendapat betul dalam satu masalah, sememangnya boleh berlaku. Beliau mengatakan, mungkin satu pihak mengambil rukhsah, yang lain mengambil ‘azimah. Atau kedua-dua benar dalam situasi tertentu yang berbeza, atau kedua-duanya benar sebagaimana wujudnya qiraat bacaan Al-Quran.

Banyak lagi kisah-kisah sebegini yang amat baik untuk difahami dan dihayati. Malah perlu difahami juga, hal ini juga boleh berlaku didalam perihal aqidah. Syeikh Dr Yusuf Al-Qaradawi menjelaskan dengan terang dan nyata bahawa ilmu aqidah itu terbahagi kepada [3]

a) Usul Aqidah : iaitu ilmu bersumber ayat Al-Quran yang tidak terdedah kepada sebarang tafsiran dan takwilan menurut ilmu Usul Fiqh seperti kewujudan Allah, keesaanNya, sifat kesempurnaanNya dan banyak lagi.
b) Furu' Aqidah : Ilmu aqidah yang bersumber ayat Quran dan Hadis sohih tetapi terdedah kepada tafsiran dan takwilan yang sesuai menurut kaedah-kaedah ilmu Usul Fiqh. Seperti Syafaat di akhirat, Melihat Allah di syurga, mentakwil ayat sifat Allah, Imam Mahdi, penurunan Nabi Isa a.s dan banyak lagi.
Justeru, bagi memahami pembahagian ini, perlu difahami sebaiknya ilmu dalalatul ahkam di dalam pengajian ilmu Usul Fiqh.

Saya membawakan hal ini sekadar ingin memaklumkan kepada pembaca bahawa hal ini jika tidak dihayati dan difahami dengan sebaiknya, akan mula muncul perasaan ingin menghina dan bermusuh dengan mereka yang berbeza pendapat dengan kita.

Namun ingat, segala perbezaan ini mestilah datang dari mereka yang berkeahlian.

Yang paling perlu dielakkan adalah, seorang alim melayan debat dengan seorang jahil.

Ia sangat membuang waktu dan menyakitkan kepala sahaja. Kerana si jahil tidak akan mampu memahami laras bahasa dan istilah yang digunapakai oleh si alim. Justeru, tindakan terbaik bagi si alim adalah diam.

Kesimpulannya, dibenarkan untuk menolak hujjah pihak yang lain, namun dalam pada kritikan ilmiah dibuat, jangan lupa juga mengiktiraf bahawa pihak yang lain juga ada niat baik untuk kebaikan Islam. Masing-masing merasakan pendekatan dan ilmu mereka adalah yang lebih tepat untuk membawa kepada keagungan Islam.

Namun jangan terlupa, ruang kesilapan masih boleh wujud di pihak kita. Saya sendiri sering mengingatkan diri saya ketika mengulas isu-isu kewangan dan riba, bahawa saya mungkin boleh berada di pihak yang kurang kuat dan tidak kukuh hujjahnya,

Justeru itu kerap saya katakan kpeada mereka yang sibuk dan marah-marah dengan pandangan saya,

"Pandangan dan tulisan saya tidak wajib ke atas sesiapa untuk mengambilnya, anda bebas untuk terima atau menolaknya"

Cuma harapan saya, jika menolaknya, tolaknya disebabkan kerana hujjah yang lebih meyakinkan dari mereka yang berkelayakan bukan kerana kita terlibat dalam bisnes itu nescaya mesti nak jadikan ia halal, atau dalam kata lainnya, kerana nafsu sendiri.

SUDAH-SUDAHLAH BERBALAH : BERDAMAILAH



Satu lagi, saya amat ingin melihat kedua-dua pihak menambahkan sikap lunak dan lebih bijak. Benar, bijak itu banyak caranya, keras dan garang juga mungkin sahaja tergolong dalam tindakan yang paling bijak dalam keadaan tertentu. Cuma lunak dan lembut adalah lebih digemari oleh Nabi s.a.w berbanding keras dan kasar.

Jangan pula mengatakan:

" Ala dia yang mula mengutuk dan mengecam, kita balaslah, geng dia saman dulu, kita bagilah dia tindakan undang-undang sebagai balasan"

Ini satu sikap yang tergambar hati yang busuk serta tidak matang. Jangan sampai orang melakukan cara ahli neraka, maka sebagai balasan, kita juga ingin menjadi sepertinya.

Selain itu, saya berkongsi bahawa ulama silam yang hebat kerap meninggalkan kontroversi dan konfrontasi dengan pegangan ahli agama setempat.

Jika ingin membawa perbezaan pendapat sekalipun, sewajarya dilaksana secara berperingkat tanpa menyakitkan sesiapa dengan kata-kata yang mudah disilaptafsirkan, khususnya bagi mereka yang sudah benci.

Ali Abi Talib diriwayatkan berkata :

أقضوا ما كنتم تقضون فإني أكره الإختلاف حتى يكون للناس جماعة

" Putuskanlah hukuman mengikut apa yang telah kamu biasa putuskan, sesungguhnya kau tidak gemar kepada perbezaan agar orang ramai boleh tersu berada di dalam satu jemaah (Tarikh Baghdad, 8/42)

Ahmad Bin Hanbal berkata :

لا بنبغي للفقيه أن يحمل الناس على مذهبه ولا يشدد عليهم

Ertinya : Tidak sewajarnya seorang ahli Fiqh, mendorong orang ramai kepada pegangannya dan berkeras atau memaksakannya (menerima pandangannya) ke atas orang ramai

Benar, perbalahan sesama kita hanya menyebabkan kita letih di pertengahan jalan, kerja gagal dijalankan, imej Islam pula yang menjadi semakin buruk. Kerana itulah ulama haraki seperti Imam Hasan Al-Banna menyarankan agar kita maju ke depan dengan tugas dan usaha masing-masing, lalu satu kaedah yang amat baik dari Syeikh Rashid Redha dicadangkan :

نتعاون فيما اتفقنا عليه ويعذر بعضنا بعضا فيما نختلف فيه

Ertinya : "Kita bekerjasama dalam perkara yang telah kita sepakati, dan saling menguzurkan diri dari perkara yang diperbezakan"

Akhir sekali, HENTIKANLAH berbalah, kutuk mengutuk, fitnah memfitnah dan tangkap menangkap disebabkan oleh perbezaan pendapat dalam hal agama oleh mereka yang berkelayakan. Ia mencemar imej Islam dan menjatuhkan keyakinan mad'u kita yang sebenar kepada Islam.

Firman Allah :-

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Ertinya : Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. ( Al-Anfaal : 46 )







   Nukilan;

** `SEKETUL KEJU DAN SEHELAI TUALA KECIL~




+


 




oleh: Ustazah Noorbayah Mahmood.

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan ke dalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya.

"Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apa yang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang inipun menceritakan hal yang berlaku padanya :- "Ya,Rasulullah, sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadis tadi.

"Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."

Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut."Aku bermimpi berjumpa ibuku di dalam neraka.

Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata." Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian kulihat ditangan kirinya ada seketul keju dan ditangan kanannya ada sehelai tuala kecil.Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapa dia menerima balasan sebegitu
rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepada suaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja.

Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi.

Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal. Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menaggung azab di neraka.Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia kulihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika didunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur.

Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah." Panjang lebar gadis itu bercerita sambil airmatanya tidak henti-henti mengalir dipipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh. Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu.Mudah- mudahan segala dosanya terampun.

INSYALLAH"






   Nukilan;

** `BUKAN MUDAH UTK MENJADI PEMERINTAH YG ADIL...~

Hendak berlaku adil dalam pemerintahan bukanlah mudah. Sedangkan pemerintah yang tidak adil, akan di rejam ke dalam neraka. Dalam pengalaman sejarah dunia, hanya beberapa kerat sahaja pemerintah yang adil, yakni yang layak untuk ke Syurga. Selain mereka, semuanya ke neraka. Apakah anda suka kiranya jawatan memerintah itu membukakan pintu neraka untuk anda?. Tidak, bukan?. Sebab itu, takutlah pada Allah kiranya anda tercalon untuk jadi pemimpin. Sebab umumnya ramai pemimpin gagal dalam tugasnya. Terlalu sedikit pemimpin yang berjaya jadi adil.

Memimpin sebenarnya kerja yang sangat berat dan sulit. Orang yang ingat Allah akan rasa tidak munasabah untuk merebut jawatan pemimpin. Kalau ada orang yang lebih baik hendak ambil jawatan pemimpin dari kita, kita sepatutnya bersyukur. Umpamanya, apakah kita mahu berebut untuk panjat pokok kelapa. Kalaulah ada orang lain boleh panjat, kita rasa lega. Demikianlah utuk menjadi pemimpin yang adil, hakikatnya jauh lebih susah dari kerja memanjat pokok kelapa.





Apa pendapat anda?..






   Nukilan;

** `BAGAIMANA KERAJAAN BOLEH MENINGKATKAN NILAI RM BERBANDING MATAWANG DUNIA.....?~






Bagaimana kerajaan boleh meningkatkan nilai RM berbanding Matawang dunia.....?



Kadang2 rasa agak kecewa dengan nilai RM terlalu rendah berbanding matawang dunia spt AUD, Singapore dollar, EU, Pound sterling dan Yen....



AUD 1 = RM 3.2
Singapore Dollar 1 = RM 2.5
EU 1 = RM 5.1
Pound Sterling 1 = RM 5.7



Adakah matawang RM menurun....?



Jika diperhatikan beberapa bulan lepas, AUD 1= RM 2.6
ttp sekarang ini, telah melebihi RM 3. Adakah
a. ekonomi m'sia menurun dan ekonomi Australia stagnant?
b. ekonomi m'sia stagnant dan ekonomi Australia meningkat?, atau
c. ekonomi m'sia menurun dan ekonomi Australia meningkat?



Saya berpendapat, nilai ringgit yg rendah banyak merugikan rakyat berbanding nilai ringgit yg tinggi....


Sebagai contoh:-


A. Pelancongan

Terasa amat mahal sekiranya ingin melancong ke negara2 maju. Kalau pergi bersendirian, bolehlah.
Rata2 ingin membawa keluarga.
Bukannya tidak mahu melancong dlm negara.
Sesekali ingin juga melihat bagaimana kehidupan rakyat negara2 maju dunia.
Bagaimana kehidupan seharian mereka yg baik boleh dipratikkan di negara sendiri.
Untuk membayangkan kehidupan mereka tidak cukup hanya setakat membaca, kita harus juga melihat.
Malangnya pertukaran wang RM kepada matawang asing ini membantutkan rakyat Malaysia untuk melancong.
Setakat ni, Air Asia dan MAS telah banyak menolong rakyat dengan mengenakan kadar tiket yg rendah.
Harga tiket yg rendah tidak mampu untuk menarik lebih ramai pengguna MAS ataupun Air Asia, ini disebabkan perbelanjaan harian yg mahal di negara-negara spt Australia, New Zealand dan negara maju yg lain.


Sebagai perbandingan,
studio unit di Hotel Legend Goldcoast berharga AUD 110 semalam. Sekiranya nisbah 1:1 diambil kira, harga hotel tersebut amatlah murah. Lebih murah dari Hotel Seri Malaysia. Disebabkan currency exchange, maka semalam di hotel legend goldcoast menjadi RM 352. Dgn harga RM350, lebih kurang harga bilik di ParkRoyal Hotel KL.


Disebabkan RM rugi dlm currency exchange maka tidak ramailah rakyat malaysia dpt melancong ke negara2 maju dunia. Dan pepatah melayu seperti " Jauh perjalanan, Luas pemandangan" tidaklah ramai rakyat malaysia dapat menikmatinya.


B. Perindustrian.

Sekiranya matawang RM tinggi nilainya, maka harga import barang2 seperti precision equipment dari negara2 EU akan jadi murah.
Secara tidak langsung, mungkin ramai rakyat malaysia akan mendirikan kilang yg menggunakan sistem robotics berbanding sekarang, di mana sekarang ni menggunakan cheap labour.
Dalam jangka masa panjang, perindustrain Malaysia akan beransur-ansur ke arah peridustrian tinggi bukan lagi berdasarkan cheap labour. Ini akan mengurangkan pergantungan Malaysia terhadap buruh2 asing dari Indon, Nepal, India, Pakistan, Bangladesh dan negara dunia 3 yg lain. Lagipun, Malaysia mungin tidak dapat mampu terus bersaing dengan negara Vietnam ataupun Cambodia... di mana kos buruh di sana amat murah berbanding Malaysia. Dengan penggunan teknologi tinggi, kebarangkalian gaji perkapita rakyat Malaysia akan meningkat.


C. Harga Petrol

Dengan nilai matawang RM berbanding USD, secara tidak langsung akan mengurangkan harga subsisi kerajaan. Lebihan duit, bolehlah k'jaan menggunakan untuk pembangunan negara.

Peningkatan nilai matawang RM tidak akan merugikan rakyat. Harga sekeping roti canai, susu dan bahan mentah yg lain masih lagi sama. Tidak akan ada peningkatan harga. Harga nasi lemak masih lagi RM2, teh tarik masih RM1....


Oleh itu, k'jaan perlulah menaikkan nilai matawang RM berbanding matawang dunia asing.






   Nukilan;

Monday, November 9, 2009

** `BLOG BEKU...~


Frozen!!!......haha


Oh my god...
Sgt2 la busy skrg ni.. X ada masa nk check2, update2, upload2...
So tired n quite bored. Tolonggg sayeee.....






   Nukilan;
Related Posts with Thumbnails