TINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN ANDA! Nadi ILmu Amalan Membaca

Wednesday, March 10, 2010

** `HANTARAN AL-QURAN~

"Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk


kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil..





"Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli

nih" balas Nabil.





Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal

satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan

hantaran.



"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah.



" Ala , awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil. Tergelak Jamilah.

Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.



"Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik

berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang

pakcik dalam lingkungan 40-an.



"Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid"

sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..



"Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil

tersenyum.



"Aa... aa.. lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab.

Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.



"Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian

ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah.



"Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak

baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.



"Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi"

cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.



" Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi" senyum Jamilah

mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.



"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan

tersebut.



"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel.



Nabil kelihatan serba salah. Mungkin 'terpukul' dengan kata-kata seorang

pakcik yang muncul secara tiba-tiba.



Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah..

Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan.. Nabil

dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam

baru sahaja sampai.



"Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema.



Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta

merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli

keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri.

Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.



"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad.



"Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz.." jawab Nabil mengigil.

Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai

buku 2 bulan lalu.



"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan

kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad.

Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara

orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari

Khamis selepas maghrib.



Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi

dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.



"Ss.. su.. surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih

melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang

sebaliknya berlaku..



"Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa'd" kata ustaz Saad

sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat

mengikut sunnah nabi.

Surah Ar Rad





Surah Ar Ra'd



"Apa benda nih" detik hati Nabil.



"Bismillahirrahmaan irrahim.. ALL..MAA. . RIII..!!" berlagu Nabil.



Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari

rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan.

Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam

wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.



"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara

bacanya seperti begini : A'uzubillahiminnass yaitaanirrajim. ..

Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.." kedengar suara

gemersik Ustaz Sa'ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak

lagi alunan irama ALQurannya.



Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya..



"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran.

Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih

malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran

kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup

bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang

cara penyampaian ustaz Sa'ad.





"Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah

ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap

sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya

sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku

kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti

dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya

memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan

menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi

pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.. " penutup Ustaz Sa'ad sudah

dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.



Hari semakin cepat berlalu.



Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi

hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap

hari.



Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar

sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa'ad

tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil..



READ DIS..



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'When a man dies and his

relatives are busy in funeral, there stands an extremely handsome man by

his head. When the dead body is shrouded, that man gets in between the

shroud and the chest of the deceased.



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang

lelaki

itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki

yang

betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki

itu

berada di antara kain kapan dan si mati.



Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan

Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya

mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri

mengenai

ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,

Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya

seorang

diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah

tugasmu.. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia

dimasukkan ke dalam Syurga.'



Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an,

which you used to read, sometimes in a loud voice and sometimes in a low

voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and Naker, you

will

have no grief.'



Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku

adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara

yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan

bimbang.

Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'



When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from

Al-Mala'ul A'laa (the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.



Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada

Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang

dipenuhi bauan kesturi



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: 'On the Day of Judgement,

before Allah, no other Intercessor will have a greater status than the

Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'



Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan,

di

hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran,

mahupun dari nabi atau malaikat.



>> Warattilill Qurana Tartill... <<


Wallahu a'lam.....







   Nukilan;

No comments:

Related Posts with Thumbnails