Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
TINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN ANDA! Nadi ILmu Amalan Membaca

Wednesday, June 17, 2009

** `DADIH...YUMMY..~






Yummmyyy.................

DADIH ELOK DIAMBIL KETIKA SEJUK



Yogurt atau dadih sangat baik sebagai sumber kalsium. Hari ini pelbagai dadih di pasaran keluaran pelbagai syarikat serta dihasilkan daripada campuran buah-buahan dan herba bagi menggalakkan orang ramai mengambilnya dalam pemakanan harian.

Kenapa dadih elok diambil pada paras yg sejuk ialah utk memastikan kandungan bakteria atau kultur hidup aktif terjamin utk memberikan manfaat kesihatan terbaik pada tubuh. Pada tahap panas, ia menyebabkan bakteria berkenaan pasif.

Bakteria dalam dadih berfungsi sebagai membantu menghadamkan laktosa (gula semulajadi dlm susu). Bakteria itu bertindak secara meransang sebahagian daripada sistem pelalian di dalam
saluran usus dan menghasilkan keadaan sekitaran yg lbh sihat di dlm usus, m'jadikan keadaan itu tdk sesuai utk organisma 'tdk baik' hidup di samping memastikan sistem penghadaman dlm tubuh badan b'jln dgn lancar.

Selain itu, dadih turut mengandungi lbh byk kalsium, vitamin A, tiamina, niasin, dan riboflavin drpd susu di samping kaya dgn zat besi, fosforus, dan kalium.






   Nukilan;

No comments:

Related Posts with Thumbnails