TINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN ANDA! Nadi ILmu Amalan Membaca

Thursday, June 18, 2009

** `NIGHT ZOO...~




Sunday - Mei 31, 2009

Ari ni kakak ajak 1 family gi jln2.. Lgpun abg ipar ada program Jambori kat Melaka. So, nk bawa ayah ibu skali tp ayah ibu x nak. Ayah cakap, ayah ibu dah tua..x larat nk jln2 lama2. Ayah ibu nk rehat je kat rumah n suruh ktorg je yg gi. So ptg tu ktorg pun gerak. Nmpk ibu lambai tgn kat ktorg.. Wawa b'ia2 nk naik kereta Umy. Bila tnye wawa nk naik kete yg mana 1?, "Wawa nk naik kete hitam..". Ble tnye blk, kete hitam?..kete sape?, "Kete abg acik Ayu.."...:)..
Gi 2 kete. Kete kakak n Umy. Masuk je kete jap je Wawa malu2 lps tu bcakaap x henti..x lama lps tu Wawa trs tido. Lama Wawa tido. Nyenyak btl dia baring telentang kat sit blakang. Smpai Melaka Isma lapar nk mkn. Umy bawa gi kedai mkn. Smpai sana Wawa x bgn. So kakak n yg lain je yg trn mkn. Umy gi cr surau. Lps tu, smbl tggu yg lain2 mkn Ayu n Umy tggu dlm kete je teman Wawa tido.

Then, ktorg gerak gi kem Jambori. Nk masuk kat kem kena lalu jln kecik n jln tu rendah drpd jln besar. Bila Umy masuk je simpang tu Wawa t'golek tp x kuat. Nasib baik Umy drive slow. Ble tnye Wawa sakit x, dia geleng n trs baring smla n smbung tido. Klakar tgk gelagat dia yg mamai tu...:p.. Smpai sana kejut Wawa ssh nk bgn. Abg ipar jengah kat kete br Wawa bgn. Bgn2 je trs ckp "Wawa nk lari." Sume yg ada kat situ tgelak... Abg ipar bawa masuk kem, jln tgk sume skuad dr sume negeri. Skuad pengakap dr Indonesia pn ada. Umy sakat Wawa, "Wawa kate td nk lari?..." Malu2 dia kena sapa.. tp lps tu muka deeekk je, trs jln pimpin tgn dgn Umy. Sikit2 nk dgn Umy. Suka btl dia dgn Umy. Bak kata dia, "Abg acik Ayu.."..ahaks...

Dok kat kem tu tau2 dh mlm. Abg ipar ajk mkn. Sbnarnye x selera tp dh sume ajk mkn.. Tgk yg lain selera je... Lg2 Wawa. mmm lapar la tu..



Spnjang kat kem Wawa dok ngendeng dgn Umy je. Lps mkn nk bsh tgn pn dgn Umy. Suka dia bila Umy dukung smbil bshkan tgn dia sbb lantai basah n lecak sikit. Bse la kat kem..

Lps mkn, kami sume gerak balik. Tp yg kanak2 Ribena (yg bkenaan) msh xpuas jln. Mlm pn msh awal so kakak cadang nk bawa gi somewhere gi ceriakan diorg.. nk gi night zoo. Tgk2 Zoo bukak. Mmg rezeki kanak2 riang neh..



Alahai si botak... bdn je kecik tp xblh panas sikit. Tido klu x pekena air-cond x blh... Tahan nangis tgh2 mlm dr kul 2 smpai 6 pg panas pnyr psl. Acik Ayu die xsenang tido tgk anak acik ni alaahai... Ibu die dh pening x cukup tido. Begilir pujuk dia tp x nk senyap jgk. Bila bukak tingkak bilik bg angin sejuk masuk, br la diam. Merengek pn dh x lg. Bila baringkan trs tido. Smpai ayah suruh tukarkan nama dia Arif Aiman kpd nama lain. Bila tnya ayah nk bg nama apa, ayah cakap.. Kutub Aiman, sbb Aiman suka sejuk... :D.. Klaka la ayah ni. Ayah ibu smpai geleng kepala tgk gelagat Aiman. Aiman..Aiman...:)..


Time ni nk blk dh.. dok amik gmbr jap. Aiman x tgk kamera sbb time ni Aiman tgh nk capai tgn Umy tp x smpai.. Dia tarik baju Umy nk minta dukung tp bila Umy nk amik Ayu x bagi. hikhik.. saje je... Sbb Ayu nk dukung Aiman, si kecik botakk neh..hehe...

Lps amik gmbr ktorg pn kluar dr situ. Rupanya ktorg kluar plg lmbat saing dgn pekerja2 kat situ..hurmm.... On d way balik, Wawa x nk duduk, bdiri tegak je antra dua sit depan..diam je x becakap..mata pn x bkedip. Bila suruh duduk x duduk pn. Tetap tegak bdiri. Bila Umy suruh duduk barulah dia duduk. Tp tetap diam.. x kepoh mcm waktu siang masa mula2 gerak gi Melaka. Nmpk gaya dia penat bjalan.. mata pun kuyu..antra nmpk x nmpk je... Ayu suruh dia baring sbb tgk mata dia pn dh nmpk dia ngntuk.. tp dia jwb, "Abg acik Ayu x tido?".. Tgelak Umy dgr dia ckp mcm tu.. Umy plk pujuk Wawa srh tido tp Wawa ckp "Wawa nk tido dgn abg acik Ayu".. Lg skali ktorg tgelak. Umy ckp Umy pn nk tido n Wawa pn tido jgk.. then barulah Wawa angguk. Tu pn dia tetap dok tegak jgk smpai la Umy baringkan dia, bg bntal peluk n selimutkan dia. Wawa main2 jari dia n x lama lps tu trs tido.
Mmg ktorg paksa jgk la Wawa tido sbb on d way blk tu ada accident ngeri.. 3 buah kete bdentum..teruk sgt.. smpai enjin kete tkeluar, kete remuk, n yg 1 lg tu t'humban kat curam. habis divider tcabut.. Xnk bg Wawa tgk sbb nnti dia ngigau.. Ingatkan Wawa je tido. Rupanya 'Abg acik Ayu' die pn tido jgk.. hmmm... Cian...penat la tu...

Nway, trma ksh byk2 ye My.. sudi layan karenah anak2 buah sy t'msk lah 2 org kanak2 Ribena tuh...:).. Diorg nmpak senang n selesa dgn awk.. Siap ngendeng2 lg.. lg2 Wawa.. Pantang nmpak hs U, msti nk amik, "Nk tepon Abg acik ayu" katanya...:)..
Best ari ni..






   Nukilan;

No comments:

Related Posts with Thumbnails